Laatste Nieuws

recent

Het vernieuwde jenevermuseum

Het vernieuwde jenevermuseum: Een absolute aanwinst voor beide Limburgen



Jenever (de (m); -s): sterk alcoholische drank, bereid uit moutwijn waaraan bij de distillatie jeneverbessen zijn toegevoegd, die er het aroma aan verlenen, syn. jajem, schaps, snaps – (bij uitbr.) sterkedrank
Museum (het; -s of musea; -pje): gebouw waarin voorwerpen van kunst of wetenschap zijn bijeengebracht en (althans voor een gedeelte) voortdurend uitgestald worden. Zo beschrijft Van Dale de twee elementen waaruit het begrip jenevermuseum is samengesteld. En toch is het vernieuwde jenever-museum in Hasselt veel meer dan een gebouw waarin sterk alcoholische drank voortdurend uitgestald wordt. De aanpassingen die dit jaar werden doorgevoerd gaan veel breder dan een fysieke opknapbeurt. Met een totaal nieuw concept zet het museum het actuele streekproduct en het stijlvol genieten ervan in de kijker. Conservator Davy Jacobs noemt het ‘een absolute aanwinst voor Hasselt en Limburg’.

MetaMorfose

In 1979 kocht de stad Hasselt kocht de voormalige stokerij Stellingwerff/Theunissen om ze van verder verval te behoeden. Het 19de-eeuws gebouw dat oorspronkelijk een kloosterhoeve was van de franciscanessen-penitenten – beter gekend als de witte nonnen - werd in de daaropvolgende jaren omge-toverd tot ‘het Nationaal Jenevermuseum’ dat in 1987 zijn deuren opende. Het vroegere woonhuis, de mouttoren, de kiemzolder, de stokerij, stallen, schuur en likeurfabriek ondergingen een grondige restauratie die kon gereali-seerd worden met Europese, provinciale en rijkstoelagen. Op die manier werd enerzijds een industrieel-archeologische site geherwaardeerd en anderzijds een economisch-historisch gegeven omgetoverd in een culturele-toeristische bestemming. “Met zo’n 50.000 bezoekers per jaar, waarvan het merendeel uit West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen kwam, was het Jenevermuseum al die tijd te vinden in de top van de toeristische attracties van Hasselt. Maar anno 2014 zijn de verwachtingen van de bezoekers niet meer dezelfde als in 1987. Een complete actualisering met een eigentijdse en interactieve aanpak drong zich op” vertelt conservator Davy Jacobs. En inderdaad: het museum onderging in driekwart jaar een ongeziene metamorfose.

Indrukwekkende collectie

“De nieuwe slogan ‘Eentje om bij te leren’ – met een knipoog naar de bekende afsluiter ‘nog eentje om het af te leren’ – zegt meteen waarop het vernieuwde museum focust. We gaan de uitdaging aan om de bezoekers op een interactieve en zintuiglijke manier ‘jeneverwijs’ te maken” verwoordt een enthousiaste conservator de bedoelingen van het museum en van het stadsbestuur. “Daarbij belichten we niet alleen de oorsprong en ontwikkeling van onze nationale gedistilleerde drank, maar ook hoe geur en smaak een rol spelen in het productieproces en wat de ‘perfect serve’ van jenever is. Met andere woorden: de bezoeker zal achteraf met heel veel kennis van zaken en smaken, kunnen genieten van een jenever. Uiteraard blijft de oorspronkelijke collectie van jenever-gerelateerde producten – zo’n 25 000 objecten – de basis van het museum en dankzij de renovatie kunnen we er met veel trots meer dan ooit tonen. Zo kun je niet alleen de oudst gekende Europese sto-kerij bewonderen maar ook meer dan veertig zeldzame originele affiches van jenevers en likeuren…”Het Jenevermuseum – dat het predicaat ‘nationaal’ liet vallen – nodigt ook uit tot actie: filmpjes, geluidsfragmenten, museumspelletjes, het productieproces, de ontwikkeling en perceptie van jenever door de eeuwen… komen tot leven in de handen van de bezoeker zelf. Uniek is beslist de multimediale stokerijen-kaart, waarop informatie te vinden is over de huidige en verdwenen jenever-producenten in de Lage Landen. Ze wordt voortdurend geactualiseerd.

Jeneverwijs

Jenever is een heerlijke drank, maat hij bevat natuurlijk alcohol en dus loeren misbruik en verkeerde perceptie om de hoek. Het Jenevermuseum gaat deze problematiek niet uit de weg. Integendeel: in de zogenaamde ‘Metabox’ mag je als bezoeker één voor één virtuele borrels serveren aan een dummy, waarbij je stap voor stap kunt zien welke effecten die borrels hebben op het menselijk lichaam en gedrag. “Het museum speelt open kaart over alle aspecten van de jenever, omdat het ervan uitgaat dat weten wat je drinkt, leidt tot verantwoord drinken” bekent Jacobs. “Leren over wat je drinkt, is niet alleen een verstandelijk proces. Proeven, ruiken en genieten mogen niet ontbreken als je ‘jenever-wijs’ wil worden. Dat gebeurt aan het einde van het museumbezoek, in de Jeneveracademie. Daar word je helemaal ingewijd in het actuele product: hoe bewaar, schenk en drink je jenever het beste. Eigenlijk word je in de acade-mie letterlijk wegwijs gemaakt in de stamboom van de jenever. Zo ontdek je bijvoorbeeld welke relatie er is met gin en whisky en kom je via een smaaktest te weten welke jenever jijzelf beslist eens moet proeven. Het is geen exacte wetenschap, maar hoort wel bij het belevingsproces.”

Proeflokaal

De tocht door het museum eindigt in het proeflokaal. Als bezoeker kun je hier letterlijk de proef op som maken uit een haast onbegrensd aanbod aan sterkedrank.“Het proeflokaal is het verlengde van het museumverhaal” besluit conservator Jacobs. “Hier ontdek je naast de traditionele jenevers ook de producten van vandaag: fruit- en creamjenevers, cocktails, lekkere recepten… Tegelijkertijd is het proeflokaal een gezellige plek waarin je ook zonder een bezoek aan het museum kunt binnenlopen. De poorten naar de binnenkoer staan immers altijd open en nodigen uit voor een hartverwarmende borrel.”

Museumjenevers

Speciaal voor de heropening heeft het Jenevermuseum twee exclusieve muse-umjenevers ontwikkeld en gestookt in de authentieke installatie. Ze werden genoemd naar de grondlegger van de distilleerkunst Phillippus Hermanni uit de 16de eeuw.De Hermanni N° 19 Malt (38% vol) is een jenever met als basis een moutwijn uit 100% gerstemout en gearomatiseerd met jeneverbes, gentiaan en karwij. De Hermanni N° Sour (25,1% vol) is een erg bijzondere citroenjenever met een twist van huisgestookte moutwijn en een zweem van jeneverbes.Beide jenevers werden op slechts 500 exemplaren afgevuld in een originele en genummerde design-fles. Wie zich haast kan voor de eindejaarsfeesten nog een exclusief geschenk op de kop tikken. Ook chef-kok Giovani Oosters van restaurant Vous lé Vous en van brasserie Het Smaaksalon liet zich inspireren door het vernieuwde Jenevermuseum en distilleerde uit jenever en superieure specerijen een zachte, eigenzinnige Glühjenever met een zalige afdronk. Warm geserveerd is hij een ideale afslui-ter van een etentje of opener van een gezellige winteravond.

Eddy Vandoren
Foto’s: Jenevermuseum, Roland Hermans

Jenevermuseum 
Witte Nonnenstraat 19
3500 Hasselt
Tel.: +32 (0)11 239860
Openingsuren en prijzen: www.jenevermuseum.be
e-mail: info@jenevermuseum.beMos

Het vernieuwde jenevermuseum Reviewed by Holtackers Reclamegroep on 12:10 Rating: 5

Geen opmerkingen:

All Rights Reserved by Holtackers Reclamegroep © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by UP-TO-DATE WebDesign

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

UP-TO-DATE WebDesign | (c) 2014 Holtackers Reclamegroep. Mogelijk gemaakt door Blogger.