Laatste Nieuws

recent

Waarom koop ik (g)een tweedehandse auto?

Het was op zijn minst een eigenaardige en onverwachte vaststelling die de Britse Reliability Index onlangs publiceerde: Japanners bouwen de meest betrouwbare compacte auto’s, terwijl de zo geroemde Duitse auto’s ontzettend slecht uit het onderzoek kwamen. Jaja, de kleine Honda Jazz behaalde goud, gevolgd door de Mitsubishi Lancer en de Opel Agila. Achteraan hinkten de Audi RS6, de BMW M5 en de Mercedes Benz V-klasse. Van een verrassing gesproken. Het algemene beeld dat uit de lijstjes van de Reliability Index opduikt, is dat Japanners dus erg betrouwbaar zijn, zeker wat kleine, com- pacte auto’s betreft. In de top 10 van auto’s met de minste problemen staan maar liefst zeven Japanse modellen. Naast Honda, ook auto’s van Mitsubishi, Toyota, Suzuki en Mazda. Misschien toch interessant om in gedachte te houden, als je aan een nieuwe auto toe bent...

Nieuw of occassie?

In een tijd waarin iedereen de vinger op de knip moet houden, wordt al gauw de vraag gesteld: “Wat kan ik nu het beste kopen, een nieuwe of toch maar een jonge tweedehands auto?” In de eerste plaats is het een feit dat een nieuwe auto sowieso duurder is dan een tweedehands auto en in principe ook minder snel iets zal mankeren. Ook de verzekeringspremie van een nieuwe wagen is doorgaans flink wat duurder dan van een vergelijkbare tweedehands wagen, zeker als je een omnium of all-risk wilt afsluiten. Bij een occasiewagen heb je nog een bijkomend voordeel: meestal kun je er meteen over beschikken en heb je geen lange wachttijd tussen bestelling en levering, zeker als je bij een degelijk occasiebedrijf of bij een particulier koopt. En tenslotte heb jij bij de aankoop van een occasiewagen ook de vrije keuze wat het onderhoud betreft. Bij een nieuwe wagen ben je verplicht de auto bij de dealer te laten onderhouden, wil je de fabrieksgarantie behouden. Bij een occasiewagen is dat niet het geval en dat scheelt vaak een slok op de borrel, zeker in Nederland waar de uurlonen veel hoger zijn dan in België. De aankoop van een tweedehands wagen bij een betrouwbare garage of particulier valt dus zeker te overwegen wanneer je aan een nieuwe wagen toe bent.

Belangrijk: een degelijke garantie

Als je een tweedehands wagen gaat kopen is het belangrijk dat je een ‘goede’ auto koopt. Het is niet omdat hij aan de buitenkant schittert als een briljant dat er niets kan aan mankeren. Integendeel, hij kan tal van onzichtbare gebreken hebben. Een betrouwbaar autobedrijf zal je niet gauw een ‘slechte’ wagen verkopen. Het is bijzonder selectief in zijn aankopen en controleert de auto op wel honderd punten. Je mag ervan uitgaan dat je geen kat in een zak koopt, maar dat het voertuig volledig werd nagekeken en gekeurd. Een goed auto is dus schadevrij (of werd uitstekend hersteld), verkeert in een goede staat van onderhoud en heeft geen technische gebreken. Bovendien krijg je net als bij nieuwe wagens een lange garantie, vaak tot twee jaar. Dat is niet altijd gebruikelijk, zeker niet in Nederland waar de BOVAG-dealers slechts zes maanden garantie geven op tweedehands auto’s vanaf 4.500 euro of vanaf 35% van de cataloguswaarde.



Waar moet ik aan denken?

Als jezelf geen of onvoldoende verstand hebt van auto’s om de kwaliteit van een tweedehands wagen te checken, neem je best iemand mee die dat wel heeft. Zeker als je bij een particulier gaat kopen. Bepaal vooraf ook welk budget je wil spenderen en welk type wagen je op het oog hebt. Hoeveel mensen moet je doorgaans vervoeren? Moet je vaak materialen vervoeren en ben je dan niet beter met een stationwagen? Ben je veel op de weg en is extra veiligheid belangrijk? Heb ook oog voor het verbruik en voor de onder- houdskosten achteraf. Sommige merken zijn relatief goedkoop in aankoopprijs, maar hebben erg dure onderdelen of vervangstukken, zodat het uiteindelijk toch geen goede koop is. Koop ook niet de eerste, de beste auto, maar durf te vergelijken en laat je geenszins overreden door handige verkopers. In het ‘onderhoudsboekje’ dat elke auto zou moeten hebben, kun je ook nagaan hoe gewetensvol de vorige eigenaar met zijn voertuig omsprong. En heel belangrijk: doe een testrit – waaraan je achteraf een goed gevoel moet overhouden – en informeer je via internet of vakbladen over de plussen en de minnen van de beoogde auto.

Goede koop en goedkoop In België

In het grensgebied en met name in het Maasland zijn er heel wat betrouwbare merkdealers die zowel nieuwe als tweedehands wagens verkopen. Ford-dealer Beckers in Lanaken bijvoorbeeld staat garant voor een eerlijke prijs en een uitstekende, snelle service. Naast de Ford-garage vind je in hun nieuw bedrijven ‘Carfidence’ en ‘Carclinic’ betrouwbare, jonge tweedehandswagens van diverse merken die aangekocht worden uit falingen, overlijdens of leasing. Ze hebben standaard allemaal twee jaar garantie. Ook mensen van over de grens kunnen er hun voordeel doen want de Belgische aankoopprijzen en dieseltaks zijn niet alleen lager dan in Nederland, ook het onderhoud is opvallend goedkoper door de lagere uurtarieven. En vind je er niet meteen je gading in het ruime aanbod, dan gaan ze voor jou in het buiten- land op zoek naar de gewenste auto, waardoor je zelf niet op avontuur moet gaan.

Eddy Vandoren
Foto’s: Garage Beckers
Waarom koop ik (g)een tweedehandse auto? Reviewed by Holtackers Reclamegroep on 06:14 Rating: 5

Geen opmerkingen:

All Rights Reserved by Holtackers Reclamegroep © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by UP-TO-DATE WebDesign

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

UP-TO-DATE WebDesign | (c) 2014 Holtackers Reclamegroep. Mogelijk gemaakt door Blogger.